Megint egy titkokkal teli szakállas férfi! Ápoltsága felől semmi kétség: szakálla jól fésült, középen még el is van választva, ruházata egyszerű – a kor elvárásainak megfelelően sötét színű. A kép modellje lehet költő vagy filozófus, erre utalnak a festményen megjelenő szimbólumok, rejtett utalások. A férfi baljában egy papírdarabot tart, rajta felirat spanyolul: „nincs öröm, öröm nélkül” és az 1569-es évszám. Tehát a festmény keletkezési helye és ideje egyértelműen kiderül, míg a modell személye rejtve marad. A férfi ölében fekvő macskaszerű állat nem olyan biztos, hogy macska, egyes kutatók szerint inkább egy kissé ügyetlenebbül megfestett leopárd. A macska a szabadság szimbóluma szokott lenni, míg a leopárd – Plinius alapján, Cesare Ripa 17. századi Ikonológiája értelmezésében – olyan vágy megtestesítőjeként szokott szerepelni, amely előbb elcsábítja, majd elpusztítja az embert. A festmény értelmezéséhez további adalékot nyújt a férfi kalapján lévő kitűző, amelyen hajlott hátú alak egy nagy kereket cipel a hátán. Hasonló illusztráció Gilles Corrozet 1540-es Hecaton Graphie című, emblematikával foglalkozó művében szerepel, jelentése: „mindenkinek viselnie kell a saját sorsát”. Összegezve az eddigieket: nem egy átlagos portrét látunk egy szakállas férfival, aki szereti a macskákat. A kép megrendelője korának humanistája, aki jártas volt az ikonológia és emblematika tudományában. Attól függően, hogy macskáról vagy leopárdról beszélünk, épp szabadságának int búcsút vagy vágyai igájába hajtja fejét és mindezt alázattal viseli/hordozza.